تبلیغات
آموزش تخصصی قرآن

آموزش تخصصی قرآن
نویسندگان
نظر سنجی
کدام یک از موضوعات این وبلاگ برای شما مفید است؟






صفحات جانبی
 اعجاز قرآن در فصاحت و بلاغت ابن سكّیت از امام هادی (ع) پرسید: چرا خداوند متعال، معجزه پیامبر اسلام (ص) را قرآن كریم قرار داد؟ امام هادی (ع): هنر رایج در زمان پیامبر اسلام (ص) سخنوری و چكامه‌‌سرایی بود؛ از این جهت خدای متعال قرآن كریم را با زیباترین اسلوب، نازل فرمود تا برتری اعجازآمیز آن را بازشناسند. 1. معنای فصاحت و بلاغت "فصاحت" به معنای شیوایی كلمات و روانی تلفظ و گوش‌نواز بودن، و "بلاغت" به معنای رسایی و گویایی است. "و منظور از بلاغت آن است که معنایی که مورد توجه گوینده است؛ با توجه به مقتضیات حال و مقام با شواترین لفظ ممکن و زیباترین و خوش‌آهنگ‌ترین عبارات بیان شود، به‌طوری که بیان آن معنا با توجه به مقتضیات حال و شرایط زمانی و مکانی به بهتر از آن وجه میسر نباشد." دانشمندان علوم ادبی این دو موضوع را تا حد بسیار زیادی ضابطه‌مند و قواعد و اصولی را به منظور درک و سنجش این دو ویژگی، در گفتار انسان   اعجاز قرآن در فصاحت و بلاغت ابن سكّیت از امام هادی (ع) پرسید: چرا خداوند متعال، معجزه پیامبر اسلام (ص) را قرآن كریم قرار داد؟ امام هادی (ع): هنر رایج در زمان پیامبر اسلام (ص) سخنوری و چكامه‌‌سرایی بود؛ از این جهت خدای متعال قرآن كریم را با زیباترین اسلوب، نازل فرمود تا برتری اعجازآمیز آن را بازشناسند. 1. معنای فصاحت و بلاغت "فصاحت" به معنای شیوایی كلمات و روانی تلفظ و گوش‌نواز بودن، و "بلاغت" به معنای رسایی و گویایی است. "و منظور از بلاغت آن است که معنایی که مورد توجه گوینده است؛ با توجه به مقتضیات حال و مقام با شواترین لفظ ممکن و زیباترین و خوش‌آهنگ‌ترین عبارات بیان شود، به‌طوری که بیان آن معنا با توجه به مقتضیات حال و شرایط زمانی و مکانی به بهتر از آن وجه میسر نباشد." دانشمندان علوم ادبی این دو موضوع را تا حد بسیار زیادی ضابطه‌مند و قواعد و اصولی را به منظور درک و سنجش این دو ویژگی، در گفتار انسان مشخص كرده‌اند. شیوایی و روانی و گوش‌نوازی با آهنگ دل‌نشین داشتن، ارتباط مستحكمی دارد. 2. فصاحت و بلاغت قرآن آهنگ ویژه قرآن از آغاز نزول قرآن تاکنون مورد توجه بوده و حتی دیگر دانشمندان دیگر ادیان را به خود جلب کرده است. آنچه مورخان و قرآن‌پژوهان در این زمینه آورده‌اند، را از ما پرداختن به این موضوع بی‌نیاز می‌سازد. و نیز شهادت ادیبان بزرگ عرب از صدر اسلام تاكنون، بر فوق توان بشر بودن فصاحت و بلاغت قرآن، بهترین دلیل خدایی بودن قرآن از این جهت است. به همین جهت به سراغ آیاتی می‌رویم که این جنبه از اعجاز قرآن را دلالت دارند. 3. آیات تحدی و اعجاز قرآن در فصاحت و بلاغت هر چند در آیات تحدّی، آیه یا تعبیری وجود ندارد كه بر اعجاز قرآن در فصاحت و بلاغت به‌روشنی دلالت كند؛ ولی با تأمل در این آیات به بیانی در ذیل می‌آید، روشن می‌شود كه این وجه از اعجاز در تناسب معجزات با علوم و فنون عصر مدّ نظر است. و برداشت همه اصحاب و علما و بزرگان از تحدیات قرآن این بوده که دست‌کم یک وجه اعجاز آن، همین فصاحت و بلاغت قرآن است: أ. هماهنگی معجزات با پیشرفت مردم پیامبران برای امت های خود، معجزاتی هماهنگ و هم‌سنخ با آنچه در زمان آنان رواج یافته و اوج گرفته بود، می‌آوردند تا صدق مدعایشان به روشن‌ترین وجه اثبات شود؛ این نكته در روایات نیز آمده است. در روایتی كه از حضرت رضا ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ نقل شده، آن حضرت در پاسخ ابن سكیت كه از آن حضرت سؤال كرد: چرا معجزه حضرت موسی (ع) ید بیضاء و عصا، و معجزه حضرت عیسی (ع) رموز مربوط به پزشكی، و معجزه پیامبر اسلام كلام و سخن بود؛ همین مطلب را ذكر فرمودند که چون در زمان حضرت موسی (ع) سحر، و در زمان حضرت عیسی (ع) طب، و در زمان پیامبر (ص) سخن این‌ها و سخنان و اشعار فصیح و بلیغ رواج داشته و ارتقا یافته بود، خدا در هر زمان معجزه‌ای متناسب با امر پیشرفته آن دوران به پیامبرانش عنایت فرمود. ب. عدم ترقی مخاطبان اولیه قرآن در غیر فصاحت و بلاغت مخاطبان نخستین قرآن در آیات تحدّی نیز، كسانی بودند كه از جهت فرهنگی و دیگر وجوه اعجاز مطرح شده در مورد قرآن، از برجستگی خاصی برخوردار نبوده‌اند تا بگوییم: روی سخن در آیات تحدّی نسبت به آنان، خارق‌العاده بودن محتوای قرآن است؛ بلكه چنان كه گذشت، فصاحت و بلاغت مورد توجه آنان بود و جنبه برجسته فرهنگ ایشان را تشكیل می‌داد. ج. تكیه مخالفان به همانندآوری در فصاحت و بلاغت قرآن از سوی دیگر، مخالفان پیامبر و مدعیان نبوت در عصر آن حضرت و اندكی پس از آن، در مقام همانندآوری قرآن، بر این بعد تكیه كرده و نمونه‌های خود را از نظر سبك، ساختار و آهنگ، همانند قرآن ساخته و پرداخته بودند یا در مقام عجز از همانند‌آوری، به چنین امری (وجه بلاغت فوق توان بشری قرآن) اشاره داشته‌اند. نسبت شاعری دادن به پیامبر نیز، از این امر حكایت دارد. د. تحدی قرآن به مثلیت در فصاحت و بلاغت قرآن این‌که در آیات مختلف تحدی تعبیر کرده که مثل قرآن یا حدیثی مثل قرآن یا سوره‌ای مثل قرآن بیاورید، این مثلیت قدر متیقنش بر حسب نظر مفسران و علمای کلام ما شامل بلاغت می‌شود یعنی بلیغ‌تر از سخن قرآن و حتی کلامی در حد بلاغت قرآن امکان ندارد.


طبقه بندی: علوم قرآنی،
برچسب ها: فصاحت و بلاغت،
[ شنبه 4 تیر 1390 ] [ 11:38 ق.ظ ] [ نجیبه پورکریم ]


درباره وبلاگ

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز
بنده نجیبه پورکریم لیسانس رشته فیزیک از آنجائیکه علاقه زیادی به کار در زمینه های علوم قرآنی دارم وبلاگ فوق را راه اندازی کردم و سعی دارم مطالب مفیدی که را که تا به حال در مجموعه های قرآنی یاد گرفتم در این وبلاگ بنویسم انشاء الله که مفید واقع گردد. همچنین علاقه و مهارت زیادی در زمینه طراحی بنر ، پوستر ، نشریات و همچنین ساخت کلیپ های تصویری و صوتی قرآن و همچنین تدریس روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و مفاهیم قرآن دارم که اگر کسی به راهنمایی نیاز داشت در خدمت هستم.التماس دعا
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

download

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا