تبلیغات
آموزش تخصصی قرآن

آموزش تخصصی قرآن
نویسندگان
نظر سنجی
کدام یک از موضوعات این وبلاگ برای شما مفید است؟






صفحات جانبی
فواید و بركات ارتباط و یاد خدای بزرگ برسی پوشیده نیست، قرآن كریم زندگی بدون ایمان به خداوند را سخت و تاریك می داند.(1)
دانشمندان علوم انسانی معتقدند ایمان به خداوند بهترین راه محافظت انسان از آلودگی های فردی و اجتماعی است.
نماز یكی از بهترین راههای ارتباط با خداوند بزرگ می باشد چنانكه خداوند می فرماید: " أقم الصلوه لِذكری".
و در آیة دیگر دربارة یكی از فواید ذكر و یاد خدا می فرماید : "اَلا بِذِكرِ اللهِ تطمئن القلوب" (2) بدانید یاد خدا، قلوب شما را از اضطراب و نگرانی خارج و برای شما اطمینان می آورد.
و بر همه روشن است كه، آرامش خاطر در زندگی از چه اهمیتی برخوردار است. همة همت بشر از ابتدا در این بوده است، چه كند كه در زندگی آرامش داشته باشد.
به هر حال نماز در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
پیامبر اسلام می فرماید : " اِن عَمودَ الدینِ الصلاه " به درستی كه نماز بمنزله ستون دین است .
و در ادامه می فرمایند : در روز جزا اولین چیزی كه در آن نظر خواهد شد نماز است. اگر صحیح بود در اعمال دیگر او نیز نظر می شود ولی اگر صحیح نبود بقیه اعمال او مورد نظر نبوده و پذیرفته نخواهد شد.(1)
پس معلوم می شود نمازی مورد نظز است كه با شرایط خاص خود خوانده شود و از جمله شروط آن، صحت قرائت نماز می باشد.
در رساله های مراجع بزرگ تقلید (حفظهم الله) نیز آمده است؛ بركسانی كه توانایی دارند واجب است قرائت صحیح نماز را یاد بگیرند.
با درخواست توفیق از خدای بزرگ مجموعه ای در این خصوص خدمت علاقمندان تقدیم می داریم.
در این مجموعه سعی نموده ایم مطالب بسیار ساده و به دور از اصطلاحات پیچیدة ‌فن قرائت (به صورت تئوری و عملی) باشد تا علامندان بتوانند در مدت كوتاهی با قرائت صحیح نماز آشنا شوند. در اینجا لازم است از دوستانی كه با نظرات مفید خود ما را در تدوین این مجموعه یاری نموده اند تشكر و قدردانی به عمل آوریم.


یكی از بهترین و آسانترین راههای آموزش قرائت قرآن استفاده از نوار كاست قاریان برجسته می باشد. لازم است پس از آشنایی با جایگاه تشكیل حروف زبان عربی (كه در بخش تئوری با آن آشنا خواهید شد) مقداری با نوار تمرین داشته باشید تا بتوانید حروف عربی را صحیح تلفظ كنید.
جهت آموزش قرائت نماز باید نوار كاستی را تهیه كنید كه سوره های حمد ( الحمد لله رب العالمین) و ... و توحید (قل هو الله احد) در آن تلاوت شده باشد.
چنانچه گفته شد اگر مدتی بحث را به صورت تئوری و عملی و تمرین پیگیری نمائید، نه تنها قرائت نماز شما با لهجه عربی همراه خواهد شد، بلكه همة قرآن را می توانید به صورت صحیح و با لهجه عربی بخوانید. از آیات و روایات بخوبی استفاده می شود، خداوند بزرگ دوست دارد ما آیات قرآن را با لهجه و لحن عرب بخوانیم به خاطر اینكه قرآن را به زبان عربی نازل فرموده است.
علاوه بر این قرائت نماز با لهجه عربی لذت خاص خود را دارد. برای نمونه، شاید شما شاهد اقامة نماز تووسط رهبر عزیزمان (حضرت آیه العظمی خامنه ای مد ظله) در دانشگاه تهران بوده اید، كه چه شور و لذتی در نمازگزاران ایجاد می كند، به طور مسلم یكی از جهات آن این است كه ایشان نماز را با تلفظ صحیح و لحن عربی اقامه می فرمایند.

روش استفاده از نوار آموزشی
ابتدا چندین با ر از ابتدا تا انتهای نوار، سوره مورد نظر(حمد و توحید) را گوش كنید. سپس قسمت قسمت از ابتدای سوره تا انتهای آنرا خوب گوش دهید و پس از آن از نحوة‌قاری تقلید كنید مثلاً قاری تلاوت می كند: "اَعوذ بِاللهِ منَ الشیطانِ الرجیم".
پس شما نیز سعی كنید كاملاً شبیه قاری تلاوت كنید، اگر حس كردید كاملا مثل او تلاوت كرده اید به قسمت بعد رجوع كرده و تمرین را تا به آخر به همین ترتیب ادامه دهید.
تمامی آیات سورة‌حمد باید به این ترتیب تمرین و تكرار شوند و این كار را ادامه دهید تا مطمئن شوید می توانید همانند قاری آیات را بخوانید البته باید توجه داشته باشید، استعداد افراد در تقلید صدا متفاوت می باشد ممكن است فردی با یك یا دوبار تكرار بتواند همانند قاری تلفظ كند و ممكن است فرد دیگری با تكرار بیشتری به این نتیجه برسد. به هر حال در نظر داشته باشید هر چه بیشتر با نوار تمرین كنید زودتر به نتیجه خواهید رسید.
شما می توانید از برخی اوقات خود كه بی جهت به هدر می رود كمال استفاده را ببرید؛ مثلا در سه وعده ای كه غذا میل كنید، در حین آن می توانید به نوار گوش فرا داده از آن استفاده كنید.
از جمله اوقات فراغت وقتی است كه آماده خواب می شوید پس ضبط را روشن كنید. در مدتی كه طول می كشد تا به خواب بروید می توانید از صدای قاری بهره مند شوید. گوش كردن نوار بسیار مؤثر می باشد و در ضمن با نوای دلنشین و آرام بخش آیات قرآن به خواب خواهید رفت (‌چنانچه در روایات نیز به این نكته تأكید شده است).(1)
این نكته را نیز با استفاده از آیات و روایات، بیان كنیم كه اوقات زندگی ما نباید در امور دنیوی خلاصه گردد، بلكه لازم است مقداری از آن در جهت برگرفتن توشه آخرت به كار گرفته شود.
در تعدادی از آیات قرآن آ,ده است : افرادی تلاش خود را فقط مصروف امور دنیوی كرده و از آخرت غافل می باشند در نتیجه در روز جزا از زیانكاران خواهند بود. (1)
امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند:
" مَن اَصلَحَ ما بَینَهُ وَ بَینَ اللهِ اَصلَحَ اللهُ ما بَینَهُ وَ بَینَ الناسِ وَ مَن اَصلَحَ اَمرَ آخِرَتهِ اَصلَحَ اللهَ لَهُ اَمرَ دُنیاهً"
یعنی هركس به وظایفی كه خداوند تعالی برای او معین فرموده خوب عمل كند و رابطه خود و خدای خود را اصلاح كند خداوند تعالی اموری را كه بین او و مردم می باشد را اصلاح می فرمایند و هركس به امور اخروی خود رسیدگی كند و آن را اصلاح نماید خداوند تعالی امور دنیوی او را اصلاح می فرماید.

بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرحیم (1)
اَلحَمدُ اللهِ رَبِّ العالَمینَ (2) اَلرَّحمنِ الرَّحیمِ (3) مَلِكِ یومِ الدّینِ (4) ایّاكَ نَعبُدُ وَ إِیّاكَ نَستَعینُ (5) اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیمَ (6) صِراطَ الَّذِینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المغضُوبِ عَلَیهِم وَ لا الضّالِینَ (7)
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرحیم (1)
قُل هُوَ اللهُ أحَد (1) اللهُ الصَّمَدُ (2) لَم یَلِد وَ لَم یُولَد (3) وَ لَم یَكُن لَهُ كُفُواً أحَدٌ (4)

مطالب اصلی را با ذكر چند قاعدة مهم آغاز می كنیم
تكلم با لهجه عربی به زمان و تمرین زیادی نیازمند است. همچنین هرگاه خواسته باشیم از قراء برجسته شویم باید علاوه بر استفاده از تجارب اساتید بزرگ و شركت در جلسات آنها و آگاهی از سبكهای قراء معروف، از تمرین نیز غفلت نورزیم.
اما یادگیری تلفظ صحیح حروفی كه در قرائت و اذكار نماز آمده مشكلی نیست.
با چند جلسه تمرین می توان به خوبی با تلفظ صحیح حروف آشنا شد از این رو سعی ما بر این است تا قواعد آن را بسیار ساده و عمومی به دور از اصطلاحات پیچیده مطرح كنیم تا در كوتاهترین زمان ممكن بتوان با آموزش آن آشنا شد.
قبل از ورود به سورة‌ حمد و آموزش تلفظ صحیح آن لازم است قواعد مهمی را برای شما مطرح كنیم كه در بحث از اهمیت زیادی برخوردارند و شاید بتوان گفت بیش از نیمی از كار، به یادگیری این مطالب بستگی خواهد داشت.
مشهور است زبان عربی دارای 28 حرف است می باشد. این حروف به كمك حلق، زبان كوچك بین حلق و دهان، دهان، لبها و بینی ساخته می شوند.
از این 28 حرف نحوة تلفظ 18 حرف در بین زبان فارسی و عربی تقریباٌ یكسان بوده و نیازی به توضیح ندارد پس در اینصورت نحوة‌ تلفظ 10 حرفی كه در بین زبان عربی و فارسی كاملاٌ متفاوت می باشند بررسی خواهد شد.
این حروف عبارتند از: " و ـ ح ـ ع ـ غ ـ ( ذ ـ‌ ث ـ ظ ) ـ ط ـ ص ـ ض "
البته در تلفظ حرف الف نیز برخی مواقع با زبان ما تفاوت دارد كه توضیح آن خواهد آمد.
و اما قواعد مهم .
حروف 28 گانه مذكور ابتدا با دو حالت و كیفیت همراه می شوند.
الف ـ تعدادی از حروف درشت و پر تلفظ می شوند كه عبارتند از :
( ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ ق ـ غ ـ خ ) البته (لام و راء) نیز برخی مواقع درشت تلفظ می شوند (‌توضیح آن خواهد آمد).
ب ـ‌ بقیه حروف نیز با حالت معمولی و رقیق و نازك همراه خواهند بود.
مهمترین چیزی كه لازم است بدانیم این كه چه كنیم حرف درشت تلفظ شود. برای درست كردن حالت درشتی چند راه مطرح می شود. 

توجه كنید از كدام راه زودتر به نتیجه خواهد رسید:
الف ) روشی كه ما برای كودكان به كار می بریم این است كه می گوییم حروف درشت را تو حلقی تلفظ كنید به آنها می گوییم شبیه حالتی كه می خواهید قیافه گرفته و بر سر طرف مقابل خود داد بزنید اگر در این حال صدا را ضخیم و پر كنید حالت درشتی را به وجود آورده اید پس هر حرف را با آن حالت همراه كنید درشت خواهد شد.
ب ) یا می گوییم سعی كنید در حین تلفظ حروف درشت، ریشة زبان را بالا برده و حروف درشت را ضخیم و پُر تلفظ كنید.
ج ) یا انتها و ریشة زبان را به طرف حلق فشار داده حرف درشت را تلفظ كنید.
هرگاه بخواهیم حروف درشت را تلفظ كنیم باید دهان با این حالت همراه شود.
قبلاً گفتیم، دو حرف (لام و راء) نیز برخی مواقع درشت تلفظ می شوند.
حرف راء
راء بیشتر وقتها درشت تلفظ می شود و دهان پر شده و با حالت درشتی همراه می گردد: رَحمن و رَحیم
مگر در صورتی كه راء مكسور باشد یا اگر ساكن شد ما قبل آن "یاء ساكن"
و یا "یاء مدّی" باشد كه در این صورت رقیق و معمولی (مثل زبان فارسی) تلفظ می شود. مانند :
رِجال ـ‌ بَصیر ـ خَیر ـ اَرِنا ـ نَذیر ـ طَیر
حرف لام
لام برعكس راءبیشتر وقتها رقیق و نازك(معمولی) تلفظ می گردد. (مگر در لفظ جلالة "الله" تبارك و تعالی) در صورتی كه ماقبل لام لفظ جلالة "الله" (تبارك و تعالی) فتحه یا ضمه باشد كه در این دو مورد لام "درشت" می شود. یعنی در وقت تلفظ باید با آن حالت درشتی همراه شود. مانند :
اللهُ اكبر (‌ماقبل مفتوح) ـ سَمِعَ اللهُ ـ قُل هُوَ اللهُ اَحَد ـ اللهُ الصَّمَد ، حدودُ الله ـ رسول الله (‌ماقبل مضموم)
به غیر از حروف یاد شده بقیه حروف به صورت نازك و رقیق تلفظ می شوند.

نحوة‌ تلفظ الف
"الف" در تلفظ تابع حرف ماقبل خود می باشد.
1ـ هرگاه قبل از الف حروف درشت (ص ـ ض ـ‌ ط ـ ظ ـ ق ـ‌ غ ـ خ ) و همنین " ل ـ ر" در صورت درشت بودن قرار گیرد، الف نیز تبعیت كرده درشت تلفظ می شود.
در اینگونه موارد نحوة تلفظ "الف" بین زبان فارسی و عربی یكسان می باشد (‌یعنی همان صدای "آ" در زبان فارسی)
مانند: قالَ ـ اَدرَیكَ ـ قُل هُوَ اللهُ ـ‌ صادِق ـ صِراطَ ـ‌ الله اَكبَر
2ـ‌ولی هرگاه قبل از الف "حروف رقیق قرار گیرند" الف نازك و رقیق" (مانند صدای فتحه با مقداری كشش بیشتر) تلفظ می گردد.
مانند : رَحمان ـ مالِك ـ اِیّاكَ ـ‌بِسمِ اللهِ (1)
نكته : عرب زبانها معمولاً كسره را مقداری میل به یاءِ مدّی (یعنی نزدیك به صدای"اِی")‌تلفظ می كنند بر خلاف فارس زبانها كه همان صدای كسره (یعنی صدای"اِ") تلفظ می كنند.
همچنین حركت ضمه (ـُـ) را میل به صدای كشیده اُو می دهند بر خلاف فارس زبانها كه همان صدای (اُ) تلفظ می كنند.
البته باید توجه داشته باشید، گفتیم نزدیك به صدای (ای و اُو)‌نه اینكه به اندازه ای كشش دهید تا كسره تبدیل به صدای (ای)‌و ضمه تبدیل به صدای (اُو) شود بلكه فقط مقداری میل داده و نزدیك می كنیم.
امیدوار هستیم قئاعد قبلی را خوب فرا گرفته باشید هم اكنون وارد مبحث اصلی، كه همانا نحوة تلفظ حروف دو سورة "حمد و توحید" می باشد شده و آیه به آیه تمامی حروفی را كه تلفظ آنها بین زبان عربی و فارسی تفاوت می كند توضیح خواهیم داد (‌إن شاء الله).

بِسمِ الله ( تبارك و تعالی )
گفتیم هرگاه قبل از "لامِ" الله تبارك وتعالی كسره باشد، لام رقیق تلفظ می شود (معمولی و مثل زبان فارسی) در نتیجه "الف" نیز، كه تابع حرف ماقبل خود می باشد رقیق و نازك ( یعنی به صورت صدای فتحه با مقداری كشش) تلفظ می شود.(1)

حرف راء (ر)
حرف "راء" نیز در "الرحمن و الرحیم" درشت تلفظ می شود زبان بیشتر به سمت بالا (كام) میل داده می شود و با حالت درشتی همراه شده.

حرف الف در الرَّحمنِ
چون حرف "میم" از حروف رقیق می باشد "الف" نیز رقیق و نازك تلفظ می شود و به صورت فتحه با مقداری كشش.

حرف حاء (ح)
یكی از بهترین راههای شناخت حروف، شناخت تفاوت آنها نسبت به یكدیگر می باشد.
كیفیت تلفظ حرف "هاء" در زبان فارسی و عربی یكسان بوده و به یك شكل ادا می شود. هوای داخل شش را بدون اینكه فشاری به حنجره بیاوریم از دهان خارج می كنیم.
مثل وقتی كه انسان از یك بلندی بالا می رود و می ایستد تا نفسی تازه كند نفس را بدون فشار آوردن به حنجره خارج می كند مانند : اللهُ ـ اِهدِنا ـ اَشهَدُ ـ هُوَ ـ لَهُ
اما در تلفظ حرف "حاء" راه حنجره گرفته شده و هوای داخل ریه را با فشار خارج می كنیم (مانند وقتی كه سینه را صاف می كنیم یا حالتی كه پوست تخمه ای را از حلق خارج می كنیم).
بنابراین، صدای گرفتگی باید همیشه و در هر شرایطی با حرف "حاء" همراه باشد زیرا در غیر اینصورت حرف "حاء" تبدیل به حرف "هاء" می شود. مانند : رَحمن و رَحیم ـ اَلحَمدُ ـ اَحَدُ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین
لِلّهِ (تعالی)
چون قبل از "لام" لفظ جلاله الله (تبارك و تعالی) كسره واقع شده در نتیجه "لام" رقیق می باشد. پس "الف" نیز رقیق تلفظ می شود.

حرف عَین (ع)
هرگاه تفاوت دو حرف همزه "ء" و عین"ع" به خوبی برای ما بیان شود خیلی زود می توانیم این دو حرف را از یكدیگر تمیز داده و صحیح تلفظ كنیم. توضیح اینكه برخی از حروف در زمان خروج از مخرجشان به بیرون پرتاب می شوند (در اصطلاح به این حروف چكشی یا شدّتی می گویند). یعنی هوا یا صدا پشت مخرح آنها جمع شده و یك دفعه به بیرون پرتاب می شود كه همزه"ء"‌از قبیل این حروف می باشد كه از انتهای حلق و با پرتاب صدا به بیرون ایجاد می گردد.
تذكر : كه اگر همزه "ء" را امتداد داده و با كشش همراه كنیم همزه "ء" تبدیل به صدای الف (صدای كشیدة آ) خواهد شد. حروفی كه دارای شدت می باشند عبارتند از : "اَ ـ ج ـ د ـ ت ـ ط ـ ب ـ ق ـ ك"
ولی برعكس برخی از حروف باید در مخرج خود كشیده شوند (به آنها حروف امتدادی یا رخوتی می گویند) حرف "عین" از این گروه می باشد. (غیر از حروف هشتگانه مذكور كه همه پرتابی بودند بقیة حروف كششی هستند).
پس گفته می شود حرف"عین" با گرفتگی خاصّی و كشش در مخرج خود از وسط حلق تلفظ می شود.
عالَمین ـ نَعبُدُ ـ نَستَعینُ ‌ـ اَنعَمتَ ـ‌ عَلَیهِم ـ عَبدُهُ ـ عَلی

الرَّحمنِ الرَّحیمِ
توضیح این آیه قبلاً گذشت.

مالِكِ یَومِ الدّینِ
نكته قابل توجه در این قسمت :
در لهجة فارسی معمولاً "یُوم" گفته می شود در حالی كه در قرآن "یُوم" آمده است باید توجه كنید هرگاه اعراب كلمه عوض شود، نماز اشكال پیدا می كند.

إیّاكَ نَعبُدُ وَ إیّاكَ نَستَعینُ
در این آیة‌مباركه با نحوة‌ تلفظ حرف واو "و" آشنا می شویم. "واو" در زبان فارسی با كمك دندانها و لب صورت می گیرد اما در لهجة عربی "واو" با غنچه و جمع كردن لب ها (بدون دخالت دندان ها) تلفظ می شود.
مانند : وَ إیّاكَ ـ وَلاَ الضّالینَ ـ‌ هُوَ اللهَ ـ وَلَم یُولَد ـ وَلَم یَكُن لَهُ ـ كُفُواً اَحَدٌ

إِهدِنا الصِّراطَ المُستَقیمَ
در این آیه با نحوة ‌تلفظ دو حرف "صاد" و "طاء" آشنا خواهید شد.

حرف صاد (ص )
دو حرف "سین" و "صاد" از یك محل در دهان ساخته و تلفظ می شوند. بدین صورت كه كناره های روی قسمت جلوی زبان به لثه های مقابل آن "كام بالا" می چسبد و در آن هوا دمیده می شود. (حرف "سین" در زبان فارسی و عربی یكسان است).
تفاوت عمده بین "سین" و "صاد" در درشت بودن حرف "صاد" است، ساده تر بگوئیم هرگاه سین را با حالت درشتی همراه كنیم حرف "صاد" تلفظ خواهد شد.
در نتیجه در حین تلفظ حرف "صاد" سعی كنید روی زبان را بالا برده و با فشار بیشتری به لثه ها جسبانده و در آن دمیدگی ایجاد كنید.
تذكر 1 : حروف "سین" و "صاد" دارای صفتی بوده كه اصطلاحاً به آن "صفیر" می گویند. (‌یعنی همان حالت سوتی كه در این دو حرف می باشد).
تذكر 2 : نباید در كشیدن سوت این دو حرف زیاده روی و یا كوتاهی كرد. ملاك و میزان سوت در "صاد"، همان سوتی است كه در حرف "سین" می باشد منتها چون در تلفظ حرف صاد زبان به لثه بالا فشار بیشتری وارد می كند و چسبندگی بیشتری نسبت به حرف سین دارد سوت بیشتر پخش می شود نه اینكه بیشتر می باشد.
مانند : اللهُ الصَّمَدُ ـ اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیمَ ـ‌ اللّهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد

حرف طاء "ط"
دو حرف "ت و ط" از یك محل ساخته و خارج می شوند. یعنی روی جلوی زبان به قسمت برآمدة انتهای لثة بالا می چسبد و هوا پشت آن جمع شده و یك مرتبه با "شدت" پرتاب و رها می شود فرق عمده بین این دو حرف در حالت "درشتی" است كه (طاء "ط") دارا می باشد. البته تفاوت قابل توجه دیگری نیز بین این دو حرف وجود دارد كه دانستن آن لازم می باشد و ان حالت دمیدگی (فوت كردن) است كه در تلفظ حرف (تاء "ت") باید ایجاد شود و حال آنكه در تلفظ حرف "طاء" این حالت وجود ندارد و با كیفیت دمیدگی همراه نمی باشد.
مانند : صِراط ـ شَیطان اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیمَ

صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم
تذكر مهم : چهار حرف ( ص ـ ض ـ ط ـ ظ)‌در هر شرایطی و با هر حركتی باید درشتی آنها حفظ شده و زبان میل به كام بالا پیدا كند. چرا كه این حروف به حروفی غیر از این حروف تبدیل خواهند شد.
توضیح اگر حالت درشتی و میل زبان به كام بالا در این حروف حفظ نشود تبدیل به حروف رقیق مقابل خود خواهند شد] یعنی "ظ" تبدیل به "ذ" و "ط" تبدیل به "ت" و "ص" تبدیل به "س" و ... می شود [.
تذكر مهم :‌در زبان عربی گاهی با تبدیل حرفی به حرف دیگر معنای كلنه به كلی تغییر پیدا كرده و حتی برخی موارد معنایی خلاف معنای كلمه ایجاد می شود. مثلاً كلمه "صمد" با حرف "صاد" به معنای بی نیاز و كلمة "سمد" با حرف "سین" به معنی سِرگین (كود حیوان).
تمامی حروف این آیة ‌شریفه به جز حرف "ذال" در قسمتهای قبل توضیح داده شده و اما حرف "ذال".

حرف ذال "ذ"
لازم به ذكر است بدانید سه حرف"ذ ـ‌ث ـ‌ظ" در دهان از یك نقطه ساخته شده و مخرجشان یكی است ولی فرق عمده در كیفیت خروج آنها می باشد.
توضیح : این سه حرف از برخورد سر زبان با سر دندان های پیشین بالا ساخته می شوند، با این تفاوت كه :
در حرف "ذال" : سر زبان را به سر دندان های پیشیت بالا زده و بر می داریم و حرف "ذال" را تلفظ می كنیم.
مانند: الَّذینَ ـ اَعوذُ بِاللهِ.
در حرف "ثاء" : مثلاً در سورة‌ كوثر سر زبان را بر سر دندان های پیشین بالا قرارداده در آن دمیدگی ایجاد می كنیم، بدون اینكه صدای (سوت) به همراه داشته باشد.
البته حرف "ثاء" در زبان فارسی مثل حرف "سین" با "سوت" می باشد در حالیكه قبلاً گفتیم در لهجة‌ عربی (حالت سوت) مخصوص حرف "سین" و "صاد" می باشد.

و اما حرف "ظاء"
حال كه با تلفظ حرف (ذال "ذ") به خوبی آشنا شدیم (‌كه از برخورد سر زبان به سر دندان های پیشین بالا بوجود می آید) اگر "ذال" را با حالت درشتی همراه كنیم و تمام سطح و ریشة‌ زبان را به طرف كام بالا ببریم به خوبی حرف "ظاء" را تلفظ خواهیم كرد. پس فرق عمده در این دو حرف " درشتی و عدم" آن می باشد.
مانند : ظَلَمَ ـ ظُلم ـ عَظیم ـ سُبحانَ ربِّی العَظیمَ وَ بِحَمدِهِ
البته این حروف در سوره های " حمد و توحید" وجود ندارد ولی در اذكار (نماز) مثل ذكر "ركوع" آمده است.

غَیرِالمَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لَا الضّالین
در این آیة شریفه با نحوة‌ تلفظدو حرف (غین "غ" و ضاد‌ "ض") آشنا خواهیم شد.


حرف غین " غ"
چنانكه در تفاوت بین ( همزه " أ " و عین "ع") گفتیم ( همزه " أ ") از حروف پرتابی است ولی( "ع" از حروف كششی و امتدادی ) د رتفاوت ( قاف "ق" و غین "غ") نیز این نحوه تلفظ وجود دارد پس حرف "قاف" از مخرج خود پرتاب می شود كه اصطلاحا د رتجوید می گویند با "شدّت " همراه است . برخلاف حرف "غین " كه در مخرج خود باید كشیده شود .
برای آشنایی بیشتر اگر به حالتی كه آب در گلو غرغره می كنید توجه داشته باشید می توانید حرف " غین " را به خوبی تلفظ نمایید . متذكر می شویم "غین " از حروف درشت می باشد .
مانند : غَیْرِ الْمَغْضوُبِ - اَغْنی

حرف ضاد "ض"
د رزبان عرب حرف "ضاد " از برخورد و كشیده شدن كناره های چپ یا راست زبان به كناره و ریشة دندانهای آسیای چپ یا راست بالا تلفظ می شود .
مانند : غَیْرِ الْمَغْضُوبِ - وَلا الضّالِینَ
البته "ضاد " را به روش دیگری كه بین برخی عرب زبانها متداول است می توان تلفظ كرد . بدین صورت كه زبان را به جایگاه حرف "دال " زده و با درشتی تلفظ كنیم .
برخی افراد با این روش زودتر می توانند حرف ( ضاد "ض") را تلفظ كنند ولی باید متوجه باشید كه حرف "ضاد " از حروفی است كه در مخرج خود كشیده می شود ، نباید پرتاب شود.
در پایان به عنوان حسن ختام توجه شمارا به یكی از سفارشات امیر المؤ منین حضرت علی (ع) درباره اهمیت نماز جلب می كنیم .
حضرت به اصحاب خود می فرماید :
تَعاهَدُوآ أَمْرَالصَّلوهِ ، وَ حافِظُو عَلَیْها ، وَاستَكْثَرُوامِنْها وَ تَقَرَّبُوابِها، فَإنَّها كانَتْ عَلَی الْمُومِنینَ كِتاباً مَّوْقُوتاً ، أَلاتَسْمَعُونَ إلی جَوابِ أَهْلِ النّارِ حینَ سُئِلُوا :
"ما سَلكَكُمْ فِی سَقَرَ؟قالُوا : لَم نَكَ مِنَ المُصَلّینَ ".
وَ إنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَق، وَ تُطلِقُهآ إطْلاقَ الرِّبَقِ ، ، و شَبَّهَها رَسُولُ اللهِ (ص) بِالْحَمَّهِ تَكُونُ عَلی بابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغتَسِلُ مِنْها فِی الْیَومِ وَ اللَّیْلَهِ خَمْسَ مَرّاتٍ ، فَما عَسی أَن یَبْقی عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ ، وَقَدْ عَرَفَ حَقَّها رِجالٌ مِن المُؤْمِنینَ الَّذینَ لا تَشْغَلُهُمْ عَنْها زِینَهُ مَتاعٍ ،وَ لا قُرَّهُ عَیْنٍ مِن وَلَدٍ وَ لا مالٍ ، یَقُولُ اللهِ سُبْحانَهُ :
" رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تثجارَهٌ وَلا بَیْع عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ اقامِ الصَّلاهِ وَ اِیتآء الزَّكاهِ " وَ كانَ رَسُولُ اللهِ (ص) نَصبِاً بِالصَّلاهِ بَعْدَ التَّبْشیرِ لَهُ ، بِالْجَنَّهِ لِقَولِ اللهِ سُبْحانَهُ :" وَ أمُرْ أهْلَكَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِر عَلَیها " فَكانَ یَأمُرُ أَهْلَهُ ، وَ یُصَبِّرُ عَلَیْها نَفْسَهُ
امر نماز را مراعات كنید ( كه معراج مومن و ستون دین و نخستین چیزیست كه در قیامت از بنده باز پرسی می شود ) اگر قبول شد سایر اعمال پذیرفته است ، و اگر به حساب نیامد هیچ یك از عامال سودی ندارد و آن را محا فظت نمایید ( از وقت فضیلت آن غافل نباشید ) و بسیار بجا آورید ، و بوسیله آن بخدا نزدیك شوید ، زیرا نماز ( همانطور كه در قرآن كریم می فرماید : " كانَتْ عَلَی الْمُومِنینَ كِتاباً مَوْقُوتاً "
برمومنین فریضه است نوشته و وقت آن تعیین گردیده ، آیا گوش (دل ) به پاسخ اهل دوزخ نمی دهید آنگاه كه از آنها می پرسند :" ما سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ ؟ قالُوا : لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ " در قرآن كریم یعنی چه چیز شمار ا گرفتا ر دوزخ ساخت ؟ می گویند از نماز گزاران نبودیم ، و نماز گناهان را می ریزد مانند ریختن برگ ( از درخت ) و رها می كند مانند رها كردن بندها ( از گردن چهار پایان ) و رسول خدا (ص) نماز را به چشمه آب گرم تشبیه فرموده كه بردر خانه مردی باشد و شبانه روزی پنج نوبت از آن شستشو كند ، پس ( معلوم است ) دیگر برچنین كسی چرك باقی نخواهد ماند ، و حق نماز را مردانی از مؤمنین شناخته اندكه آرایش كالای دنیا و روشنی چشم از فرزند و دارایی آنان را از آن باز نمی دارد خداوند سبحان ( در قرآن كریم ) می فرماید : " رِجالٌ لا تُلهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ اِقامِ الصَّلوهِ وَ ایتآءِ الزَّكوهِ"
یعنی مردانی هستند كه بازرگانی و خرید و فروش آنها را از یاد خدا و به جا آوردن نماز و دادن زكوه غافل نمی گرداند . و رسول خدا ( ص ) بااینكه به بهشت مژده داده شده بود برای نماز ( از بس بجا می آورد ) خود را به رنج می افكند به جهت فرمان خداوند سبحان در قرآن كریم " وَ أمُرْ اَهْلَكَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها "
یعنی اهل خود را به خواندن نماز امر كن و خویشتن برانجام آن شكیبا باش . پس آن حضرت هم اهل خودرا به نماز امر می فرمود و خود را به شكیبایی بررنج آن وامی داشت



طبقه بندی: علوم قرآنی،
[ یکشنبه 5 تیر 1390 ] [ 11:56 ق.ظ ] [ نجیبه پورکریم ]


درباره وبلاگ

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز
بنده نجیبه پورکریم لیسانس رشته فیزیک از آنجائیکه علاقه زیادی به کار در زمینه های علوم قرآنی دارم وبلاگ فوق را راه اندازی کردم و سعی دارم مطالب مفیدی که را که تا به حال در مجموعه های قرآنی یاد گرفتم در این وبلاگ بنویسم انشاء الله که مفید واقع گردد. همچنین علاقه و مهارت زیادی در زمینه طراحی بنر ، پوستر ، نشریات و همچنین ساخت کلیپ های تصویری و صوتی قرآن و همچنین تدریس روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و مفاهیم قرآن دارم که اگر کسی به راهنمایی نیاز داشت در خدمت هستم.التماس دعا
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

download

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا