تبلیغات
آموزش تخصصی قرآن

آموزش تخصصی قرآن
نویسندگان
نظر سنجی
کدام یک از موضوعات این وبلاگ برای شما مفید است؟






صفحات جانبی

کلام نور

حضرت زهرا (سلام الله علیها) :

از زندگانی دنیای شما تنها سه چیز را دوست دارم:

تلاوت قرآن

نگاه كردن به چهره رسول خدا

و انفاق در راه خدا

 

1) تمام چیزهایی که بر جنب حرام است بر حائض نیز حرام می‌باشد.[1]

توضیح: بنابراین رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای حائض حرام بوده و حکم مسّ اسامی متبرکه نیز مطابق آنچه در درس اوّل و دوّم گذشت می‌باشد. (البته به اختلاف فتاوی توجه فرمایید)

2) توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است بر نفساء هم حرام می‌باشد و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است، بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه می‌باشد.[2]

3) در جواز مسِّ قرآن، مجردِ پاک شدن حائض کافی نیست بلکه حائض تا غسل نکرده مسّ خط قرآن بر او حلال نمی‌شود.[3]

4) مطابق با نظر حضرات آیات عظام امام، اراکی، بهجت، فاضل: خواندن سوره‌ای که سجده واجب دارد بر حائض و نفسا حرام می‌باشد گرچه یک حرف از این چهار سوره را هم بخواند.[4] ولی به نظر حضرات سیستانی، تبریزی، مکارم، صافی و شبیری زنجانی ، فقط خواندن آیۀ سجدۀ واجب بر حائض و نفساء حرام می‌باشد.[5]

5) خواندنِ قرآن گرچه کمتر از هفت آیه باشد و نیز همراه داشتنِ قرآن و رساندنِ جایی از بدن به حاشیه و مابین خطهای قرآن، برای حائض مکروه است.[6]

6) بنا به نظر برخی که برای حائض خواندن هیچ قسمت از سورۀ سجدۀ واجب‌دار را جایز نمی‌دانند، حائض اگر دعای کمیل بخواند اقوی این است که آیۀ «اَفَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُون» را نخواند چون جزء سورۀ «سجده» است.[7]

7) مستحب است حائض در وقت هر نمازی لباس و بدنش را تطهیر نماید و در جای نماز خود رو به قبله نشسته به ذکر و دعا و صلوات مشغول شود و قرائت قرآن نیز مستحب است هر چند در غیر این وقت (وقت نماز) مکروه است.[8]

8) اگر زنی بوسیله خوردن قرص از عادت ماهانه جلوگیری كند می تواند در آن حال قرآن تلاوت كند.[9]

9) مستحاضه قلیله اگر بخواهد غیر از نماز کاری انجام دهد که شرط آن وضو داشتن است مثلاً بخواهد جایی از بدن را به خط قرآن برساند باید وضو بگیرد و وضویی که برای نماز گرفته کافی نیست.[10]

10) برای مستحاضه خواندن سوره‌ای (یا آیه‌ای) که سجدۀ واجب دارد، جایز است.[11]

11) اگر بانوان در استحاضه كثیره یا متوسطه بخواهند پیش از وقتِ نماز جایی از بدن خود را به خط قرآن برسانند باید غسل كنند و وضو هم بگیرند.[12]

12) در هنگام ازدواج می توان مهریه را فقط یك جلد كلام الله مجید قرار داد ولی در این صورت باید مشخصات قرآن از جمله ویژگی ها و قیمت آن معلوم باشد.[13]

13) بانوان برای كسب معارف اعتقادی كه دانستن آن ضروری است و نیز برای یادگیری وظایف شرعی می توانند بدون كسب اجازه از همسر خود ، از منزل خارج شوند.

توضیح: بنابراین خارج شدن بانوان برای شركت در جلسات آموزش علوم و فنون قرآنی و سایر معلوماتی كه دانستن آن در عین شایسته بودن واجب نیست باید با اجازه همسر باشد.[14]

14) بانوان می توانند در هنگام اجرای عقد نكاح با همسر خود شرط نمایند كه در جلسات شركت كرده و یا تدریس و آموزش قرآن را بدون محدودیت ادامه دهند.[15]

 


 

پی نوشت


[1]. بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص249 مسأله 450 مطابق با فتوای تمامی مراجع تقلید

[2] . همان، ص286 مسأله513 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، بهجت ، فاضل ، صافی گلپایگانی و مكارم شیرازی.

[3] . همان ، ص 254 مسأله 467 ، مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام                                 

[4] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص205 مسأله 355.

[5] . همان .

[6] . حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام،ص28. توضیح: کراهت در اینجا به معنی کمتر بودنِ ثوابِ عبادت است نه به معنای بهتر بودنِ ترک عمل.

[7] . همان، ص28.

[8] . همان،ص28.

[9]. برگرفته از كتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص59 مطایق با نظر حضرات آیات مكارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنكرانی.  

[10] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص239 مسأله 427 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل لنكرانی ، بهجت ، مكارم شیرازی ، سیستانی و مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چنین فردی باید این كارها را در حال اختیار ترك كند مطالق با فتوای مرحوم آیت الله العظمی تبریزی و آیت الله العظمی شبیری زنجانی بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار نمی تواند مس كلمات قرآن نماید و در صورت اضطرار باید وضو بگیرد.

[11] . همان،ص240  مسأله 428 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، فاضل لنكرانی ، صافی گلپایگانی ، سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، مستحاضه در صورتی كه غسلهای واجب خود را انجام دهد می تواند آیه و یا سوره سجده دار را بخواند (ادامه مسأله از آیت الله العظمی سیستانی و تبریزی : و بعید نیست كه این كار بدون غسل نیز جایز باشد هر چند احتیاط مستحب ترك آنست)

[12]. همان صفحه 240 مسأله 429 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی و فاضل لنكرانی

[13]. برگرفته از كتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص56 مطایق با نظر حضرات آیات مكارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنكرانی.   

[14]. مطابق با نظر حضرات آیات ... فاضل لنكرانی جامع المسائل آیت الله فاضل لنكرانی ص460 سؤال1625

[15]. برگرفته از كتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص58 مطایق با نظر حضرات آیات مكارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنكرانی.
منبع : سایت سازمان دارالقرآن



طبقه بندی: احکام قرآنی،
[ پنجشنبه 23 تیر 1390 ] [ 11:41 ق.ظ ] [ نجیبه پورکریم ]


درباره وبلاگ

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز
بنده نجیبه پورکریم لیسانس رشته فیزیک از آنجائیکه علاقه زیادی به کار در زمینه های علوم قرآنی دارم وبلاگ فوق را راه اندازی کردم و سعی دارم مطالب مفیدی که را که تا به حال در مجموعه های قرآنی یاد گرفتم در این وبلاگ بنویسم انشاء الله که مفید واقع گردد. همچنین علاقه و مهارت زیادی در زمینه طراحی بنر ، پوستر ، نشریات و همچنین ساخت کلیپ های تصویری و صوتی قرآن و همچنین تدریس روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و مفاهیم قرآن دارم که اگر کسی به راهنمایی نیاز داشت در خدمت هستم.التماس دعا
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

download

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا