تبلیغات
آموزش تخصصی قرآن

آموزش تخصصی قرآن
نویسندگان
نظر سنجی
کدام یک از موضوعات این وبلاگ برای شما مفید است؟






صفحات جانبی
اصول تنفس صحیح
کلاً دو شیوه جهت انتقال و حبس هوا در ششها ارائه شده است :
1- تنفس سینه ای یا ورزشی ، 2- تنفس شکمی .
تنفس سینه ای یا ورزشی  
در این تنفس مرکز تجمع هوا قسمت بالای ششهاست ، لذا حرکت قفسه ی سینه و برآمدگی ظاهری قسمت فوقانی آن همراه گرفتگی و تنش در شانه ها و عضلات گردن قابل رویت و احساس است . حاصل چنین تنفسی حبس اندک هواست . این شیوه ی تنفسی مطلوب تمرینات و
اصول تنفس صحیح
کلاً دو شیوه جهت انتقال و حبس هوا در ششها ارائه شده است :
1- تنفس سینه ای یا ورزشی ، 2- تنفس شکمی .
تنفس سینه ای یا ورزشی  
در این تنفس مرکز تجمع هوا قسمت بالای ششهاست ، لذا حرکت قفسه ی سینه و برآمدگی ظاهری قسمت فوقانی آن همراه گرفتگی و تنش در شانه ها و عضلات گردن قابل رویت و احساس است . حاصل چنین تنفسی حبس اندک هواست . این شیوه ی تنفسی مطلوب تمرینات و حرکات ورزشی است . ولی در فن قرائت عملی مردود و نامطلوب تلقی می شود و تبعات منفی آن به هنگام تلاوت به اشکال مختلف ظاهر می شود از جمله حبس اندک هوا در ششها ، وارد شدن فشار بر حنجره و در نتیجه خستگی زودرس و گرفتگی صدا ، تنش درعضلات بدن و کاهش طنین مطلوب و سختی نرم کام و ایجاد تمایل جهت گرایش به طبقات بالای صوتی ، زیرا قاریان عموما با استفاده از این شیوه در ارتفاعی خارج از دامنه ی صدای خود تلاوت می کنند و نیز باید دانست که در این شیوه بخش اصلی کنترل خروج هوا حنجره است .
تنفس شکمی
در این نوع تنفس مرکز تجمع هوا قسمت پایین ششهاست . همین عامل موجب وارد شدن فشار بر پرده ی دیافراگم و راندن آن به سمت شکم و باز شدن دنده ها و عضلات بین دنده ای همجوار با پرده ی دیافراگم می گردد لذا برآمدن شکم و پهلوها و احساس جدایی مهره های ستون فقرات از نشانه های بارز چنین تنفسی است . کلاً بهترین راه جذب حداکثر هوا شیوه ی تنفس شکمی است . 
ویژگی های این شیوه از تنفس بدین شرح است :
- کار حنجره بدون تحمل فشار ناشی از کنترل هوا فقط تولید صوت است .
- کار پرده ی دیافراگم و عضلات بین دنده ای کنترل خروج هوا و استحکام صوت است .
- استفاده مطلوب از فضای تشدید سینه ای و دهانی به جهت رها بودن عضلات ، قفسه سینه و گردن و دهان از ویژگی های دیگر تنفس شکمی است .
ضمناً تنش در عضلات به حداقل ممکن می رسد .                                        
 تمرین تنفس صحیح
به پشت بر کف اتاق دراز بکشید و دستها را در دو طرف بدن در جایی که قفسه سینه  هنگام دم ، بیشتر از جاهای دیگر باز می شود بگذارید و این مراحل را انجام دهید . ابتدا بدون حرکت قسمت فوقانی سینه هوا را به درون بکشید . به نحوی که تا عمق ششها فرو برود و دیافراگم به ناحیه داخل شکم نفوذ کند و باعث برآمده شدن شکم گردد ، سپس هوا را مثل یک آه بیرون دهید منتظر بمانید تا احساس کنید که عضلات میان دنده ها محتاج حرکت اند ، آنگاه مجدداً هوا را به درون بکشید و باز شدن دنده ها در پشت و جلو و حرکت دیافراگم را احساس کنید . این نوع نفس کشیدن را چند بار تکرار کنید . در مرحله ی دوم تمرین هوا را به درون بکشید و طی10 شماره که در ذهن می شمرید به آرامی بیرون دهید سپس شمارش را به 15 و20 و بالاتر برسانید . مراقب باشید که عضلات میان دنده ها هوای در حال خروج را کنترل کنند . به عبارت دیگر فاصله شمارش اعداد در آغاز و پایان یکسان باشد .



[ پنجشنبه 4 خرداد 1391 ] [ 03:19 ب.ظ ] [ نجیبه پورکریم ]


درباره وبلاگ

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز
بنده نجیبه پورکریم لیسانس رشته فیزیک از آنجائیکه علاقه زیادی به کار در زمینه های علوم قرآنی دارم وبلاگ فوق را راه اندازی کردم و سعی دارم مطالب مفیدی که را که تا به حال در مجموعه های قرآنی یاد گرفتم در این وبلاگ بنویسم انشاء الله که مفید واقع گردد. همچنین علاقه و مهارت زیادی در زمینه طراحی بنر ، پوستر ، نشریات و همچنین ساخت کلیپ های تصویری و صوتی قرآن و همچنین تدریس روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و مفاهیم قرآن دارم که اگر کسی به راهنمایی نیاز داشت در خدمت هستم.التماس دعا
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

download

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا