تبلیغات
آموزش تخصصی قرآن

آموزش تخصصی قرآن
نویسندگان
نظر سنجی
کدام یک از موضوعات این وبلاگ برای شما مفید است؟






صفحات جانبی
برای تعلیم مقامات و نغمات، رسم بر این بوده است كه قسمتی از قرائت یك قاری در فلان مقام انتخاب شده و به عنوان «معرف» آن مقام مشخص می شده است. این روش اگر چه تا حدودی مثمرثمر می باشد، ولی محذورات بسیاری در پی دارد كه قاریان و اساتید شاید متوجه آنها نباشند.برای تعلیم مقامات و نغمات، رسم بر این بوده است كه قسمتی از قرائت یك قاری در فلان مقام انتخاب شده و به عنوان «معرف» آن مقام مشخص می شده است. این روش اگر چه تا حدودی مثمرثمر می باشد، ولی محذورات بسیاری در پی دارد كه قاریان و اساتید شاید متوجه آنها نباشند.

بدیهی است برای یادگیری هر مقام باید آنرا مرتباً خواند و تكرار كرد تا در حافظه ثبت شده بتوان در تلاوت از آن استفاده كرد. اگر معرف مقامات، آیه شریفه ای از قرآن كریم باشد. این موانع ایجاد می شود: اولاً، تلاوت قرآن عبادت است و باید با نیت صحیح باشد و اگر به قصد تمرین انجام شود مسلماً عبادتی صورت نگرفته و صاحب قرآن راضی نخواهد بود (مثل اینكه كسی برای خواندن نماز به قصد خنك شدن، وضو بگیرد و یا مسلمانی برای صحت مزاج، روزه بگیرد). ثانیاً، تلاوت قرآن باید با تدربر باشد و تا آنجا كه می دانیم در این نوع از تلاوت كه برای تمرین و یادگیری مقامات است، هرگز تدبر صورت نمی گیرد (متاسفانه در اكثر تلاوتهای قراء جهان اسلام، این تدبر بسیار كمرنگ است) ثالثاً، در هر مكان و هر زمانی نمی توان قرآن تلاوت كرد.

پس باید روشی را انتخاب نمود كه هیچ محدودیتی نداشته باشد و عظمت و احترام قرآن حفظ شود و به ساحت مقدس قرآن كریم، جسارتی نشود؛ یعنی؛ در هر مكان و زمان و حالتی، حتی در مكانها و زمانهایی كه تلاوت قرآن منع شده است، بتوان از آن استفاده كرد. این روش چنین است كه از اوزان اشعار عربی استفاده نموده، برخی از آنها را انتخاب كرده به عنوان «معرف» یك مقام در نظر می گیریم و با آن تمرین می كنیم. حسن این روش در به دست آوردن تسلط كامل بر نغمات است. بدین ترتیب كه قاری قرآن زمانی كه معرف یك مقام را بشناسد، هر آیه ای كه در آن مقام تلاوت گردد سریعاً انطباق داده و درك خواهد كرد؛ برخلاف روش قبلی كه این چنین تسلطی را به قاری نمی دهد. در واقع این معرفها مانند نتهای موسیقی هستند و همانطور كه یك موسیقدان با نواخته شدن آهنگی بلافاصله نت آن در ذهنش نقش می بندد، قاری قرآن نیز با شنیدن آیات شریفه قرآن، معرف مقامات آنها در دستگاه حافظه اش نقش خواهد بست. بنابراین قاریان قرآن ابتدا باید این معرفها و نتها را حفظ كنند و با تمرین و كوشش بسیار بر آنها تسلط پیدا نمایند، بدون اینكه به قصد تمرین برای یادگیری مقامات، آیه ای را تلاوت نمایند. این روش علاوه بر كارآئی بیشتر، موجب نورانیت قاری قرآن شده و نیز رشد بیشتر و زیبایی افزونتر تلاوت وی را به ارمغان می آورد، زیرا شأن قرآن را حفظ نموده است و احترام لازمه آنرا بجا آورده است.


طبقه بندی: صوت و لحن،
[ پنجشنبه 1 تیر 1391 ] [ 06:34 ب.ظ ] [ نجیبه پورکریم ]


درباره وبلاگ

سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز
بنده نجیبه پورکریم لیسانس رشته فیزیک از آنجائیکه علاقه زیادی به کار در زمینه های علوم قرآنی دارم وبلاگ فوق را راه اندازی کردم و سعی دارم مطالب مفیدی که را که تا به حال در مجموعه های قرآنی یاد گرفتم در این وبلاگ بنویسم انشاء الله که مفید واقع گردد. همچنین علاقه و مهارت زیادی در زمینه طراحی بنر ، پوستر ، نشریات و همچنین ساخت کلیپ های تصویری و صوتی قرآن و همچنین تدریس روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و مفاهیم قرآن دارم که اگر کسی به راهنمایی نیاز داشت در خدمت هستم.التماس دعا
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

download

فروشگاه اینترنتی ایران آرنا